6 ELEMENTÁRNE PLOCHY Plocha (list, príp. časť plochy) je každá súvislá podmnožina
euklidovského priestoru Φ p(u,v) = (x(u,v), y(u,v), z(u,v)) definovaná, spojitá a aspoň raz diferencovateľná na Ω.
Plocha je hodografom vektorovej funkcie p(u,v). p(a,b) = (x(a,b), y(a,b), z(a,b)). Čísla (a,b) ∈ Ω nazývame parametrické - krivočiare súradnice bodu P(a,b) plochy. Pre konštantné hodnoty jednej z premenných u = a, príp. v = b, dostávame z vektorovej funkcie dvoch premenných funkciu jednej premennej, určujúcu krivku, parametrickú v-krivku, príp. u-krivku. Parametrické krivky tvoria dve sústavy kriviek na ploche. Každá parametrická krivka jednej sústavy pretína všetky krivky druhej sústavy. Dve parametrické krivky, každá z inej sústavy, majú spoločný bod P(a,b) plochy, ktorého krivočiare súradnice sú príslušné konštantné hodnoty parametrov u a v a jeho polohový vektor je p(a,v) ∩ p(u,b) = p(a,b). Parametrické oblúky listu plochy, ktorých konštantné hodnoty premenných u a v sú 0 alebo 1, nazývame okrajové krivky listu (záplaty). Okrajové krivky listu (záplaty) z rôznych parametrických sústav sa pretínajú v rohových bodoch listu (záplaty). Analytická reprezentácia plochy - vektorová funkcia p(u, v) = (x(u, v), y(u, v), z(u, v)) pre (u,v) ∈ Ω je ekvivalentná s parametrickými rovnicami plochy x = x(u, v), y = y(u, v), z = z(u, v) , (u,v) ∈ Ω Parciálne derivácie vektorovej funkcie p(u,v) sú vektorové funkcie pu(u,v)=(xu(u,v), yu(u,v), zu(u,v)) pv(u,v)=(xv(u,v), yv(u,v), zv(u,v)) ktorých zložky sú parciálnymi deriváciami príslušných súradnicových funkcií vektorovej funkcie p(u,v) plochy.
Vektor n(a,b) = pu(a,b) x pv(a,b) nazývame vektor normály plochy v regulárnom bode P(a,b). Je kolmý na dotykovú rovinu τ plochy v danom bode a pre kladne orientovanú plochu je orientovaný do opačného polpriestoru od dotykovej roviny ako plocha. Priamka určená vektorom normály a prechádzajúca bodom P(a,b) sa nazýva normála plochy. Normála plochy je kolmá na dotyčnice všetkých kriviek plochy prechádzajúcich bodom P(a,b), ktoré sú priamkami dotykovej roviny τ. Bod plochy nazývame eliptický, ak dotyková rovina plochy v tomto bode neobsahuje žiadny iný bod plochy.
Celá plocha sa nachádza v jednom polpriestore určenom dotykovou rovinou.
Všetky body guľovej plochy alebo elipsodu sú eliptické. Anuloid je plocha, ktorá obsahuje body všetkých troch typov. Vznikne otáčaním kružnice k(S, r ) okolo osi, ktorá leží v rovine kružnice.
Všetky body kružníc l a l´, ktoré vzniknú otáčaním bodov L a L´ z kružnice k okolo osi otáčania o (a sú od nej rovnako vzdialené ako stred S kružnice k),
sú parabolické. Dotykové roviny τ a τ´ sú kolmé na os o a dotýkajú sa anuloidu v kružniciach l a l´. Všetky body anuloidu, ktoré vzniknú otáčaním kružnicového oblúka PP´ (kladne orientovaného) sú eliptické, dotykové roviny
v týchto bodoch majú s anuloidom spoločný len bod dotyku. Všetky body anuloidu, ktoré vzniknú otáčaním kružnicového oblúka PP´ (záporne orientovaného) sú hyperbolické,
dotykové roviny v týchto bodoch režú anuloid v krivke, ktorá má v danom bode dvojnásobný bod. Vektor zmiešanej druhej parciálnej derivácie vektorovej funkcie plochy puv(u,v) = (xuv(u,v), yuv(u,v), zuv(u,v)) sa nazýva vektor skrutu plochy, ktorý v regulárnom bode P(a,b) vyjadruje „zakrivenie" plochy v okolí daného bodu. Bod, v ktorom je vektor skrutu nulový, puv(a,b) = 0, je inflexný bod, plocha je v okolí tohto bodu časťou roviny. Stupeň plochy je číslo udávajúce najväčší možný počet jej priesečníkov s priamkou. Rovina je plocha prvého stupňa, kvadratické plochy sú plochy druhého stupňa, ktoré majú najviac 2 priesečníky s priamkou. Plochy generujeme pohybom určujúcej – riadiacej krivky v priestore, alebo interpoláciou (aproximáciou) diskrétnej množiny určujúcich prvkov, ktoré sú jej riadiacim útvarom. Podľa príslušného generujúceho princípu klasifikujeme typ plochy: 6.2 Valcové a kužeľové plochy 6.3 Rozvinuteľné priamkové plochy 6.4 Nerozvinuteľné priamkové plochy 6.5 Rotačné plochy 6.6 Kvadratické plochy 6.7 Skrutkové plochy 6.8 Obalové plochy 6.9 Interpolačné plochy 6.10 Iné zaujímavé plochy D. Velichová, 3D geometria |